1.Філософія як світогляд. Поняття та
структура.
Філософія
має органічний зв’язок зі світоглядом. Світогляд – це форма суспільної
свідомості, спосіб духовно-практичного освоєння світу.
Філософія і
світогляд в цьому контексті мають органічну єдність. Філософія теж є
специфічним світоглядом. Певним способом духовно-практичного освоєння світу. Філософія як світогляд є цілісною системою
найбільш загальних поглядів на світ, природу, суспільство, людину, пізнання; і
на основі яких людина вирішує доленосні питання свого життя. Філософія як
світогляд теоретично обґрунтовує свої положення і висновки, основні принципи
соціально-політичної, наукової, моральної, естетичної діяльності людини, тобто
освоює світ як духовно (теоретично), так і практично.
Об'єкт світогл.—світ як
цілісність (природа, духовна культура, суспільство). Визначальну роль у
формуванні світу як цілісної та єдиної системи відіграє духовна культура.
Завдяки їй природа та суспільство наповнюється смислом, а отже інтегрується в
людський світ.
Суб'єкт-людина. Л. виявляє
себе, формує себе як цілісна особа, яка не залежить від конкретних соц. ролей, ф-цій, жит. ситуацій. предмет—
відношення "людина — світ".
Світогляд —
це система основних життєвих настанов
людини, певної соціальної групи і суспільства —утворення, поєднуються житейське
бачення світу, розсуд, а також наукові, худ й політ погляди. світогляд — найвища форма самоусвідомлення людини,
це цілісна картина світу.
Структура 1. Знання – інформаційна складова ( ІСТИННІСТЬ, обєктивність- однак.
для всіх, цінність): 2. Цінності –
орієнтири, за доп яких л може зробити оцінку чогось, визначає значення набутих
знань (+антицінності, оцінювання- вибір між цін і антицін) 3. Переконання – настанови, за доп яких
відбув практичне застосування набутих знань та засвоєних цінностей (в
розвинутому світогляді здатність до сумніву
доповнює і врівноважує переконання). 4. Ідеали
– уявлення про належне - яким має бути світ, Л, її місце в світі
Дійсні
ідеали форм.на основі знань,жит.досвіду, цінностей та переконань людини.
Ідеали
заверш світогл, надають йому цілісного характеру.
Рівні світогл:
Світовідчуття –ствердження світогляду у чуттєво-емоційній
формі.
Світосприйняття – на цьому
рівні світогляду світ дається людині
як цілком предметна реальність, (організована
та впорядкована).
Світорозуміння – рівень
світогляду, на якому відбувається подальша конкретизація
світосприйняття, що перетворює його в вищий рівень організації світогляду,
що дозволяє надати людині мотиви та
орієнтири вибору у кожній життєвій ситуації.
2.Специфіка філософського світогляду. Ф –
любов до мудрості. (7-6ст до н.е). – 1.це знаня першопричин і загал.принципів
сущого. 2. Це здатність самост.здобувати такі знання. 3.здатність передавати
такі знання іншим. 4.це водночас воля та спроможність жити відповідно до
набутих знань. Ф. - це теоретичний світогляд.
ф.
спирається на теоретико-логічне міркування
людини про світ. потреба розбиратися з допомогою розуму (раціонально) в
поняттях, які виникали в ході історичного процесу. філ світогляд більше оперує науковими фактами.
– Теор знанню притаманні:
-обгрунтованість
–логічна послідовність, смислова
узгодженість усіх положень
-прагнення
до несуперечливості; -застосування
спец.розроблених методів; -створ. та
вжив.спец. термінол.
Водночас
теоретичність - це особлива позиція філософа стосовно предметів, які вона
вивчає –
відстороненість предмета, дистанціювання щодо нього, що дозволяє глибше
його усвідомлювати.
–Трансісторичність – в
осн.філ.світогляду лежать питання, які не втрач. актуальність і знач. протягом
усієї історії людства ( буття) гносеологічна проблема - чи може людина пізнати світ і
як здійснюється процес пізнання, чи може вона дати адекватний опис навколишніх
предметів.
–гуманістичність - філософію світ
цікавить в його співвідношенні з людиною. Проблема "світ - людина" -
в центрі уваги філософії. з давніх часів, філ звертається до проблем сусп
життя, загальних принципів політ правового ладу й інших сусп питань. Багато
давньогр філософів брали участь у політ житті своїх держав, були вихователями і
наставниками царів.
Філ намагається
обгрунтовувати свої концепції за допомогою системи
понять, що підкріплюються логікою наукового знання. Вона черпає свій матеріал з різних сфер цієї
діяльності, намагаючись осмислити їх з допомогою розуму, логіки філософського
аналізу. Філ направляє на розум, на сумнів, на свою власну позицію, а не
тільки на позицію авторитетів. Філ
орієнтує людину на вдосконалення душі, на "працю душі".
3.Предмет філософії Предмет— історично рухливий. Він
вдосконалюється, уточнюється і змінюється в процесі розвитку суспільства. філософська думка постійно відображає
потреби часу, впливає на уми і серця сучасників. Ці процеси відбувалися і відбуваються за
двома шляхами: "відгалуженням", відокремленням від різноманітних
систем знань у міру їх накопичення, і "самовизначенням". Предмет філософії –Дослідження першопричин – загальних
принципів та структури сущого……"…світ у цілому (природа, суспільство і
мислення) у своїх найзагальніших закономірностях”. предметом є система
відношень "людина – світ”.
У стар світі
філософія розглядалась як "наука наук", об'єднання позарелігійних
знань, м-ва і знань про правила і норми поведінки. Арістотель виокремлював
у філософії теоретичну, практичну і поетичну (творчу) її частини. Мета теоретичної –"знання заради знання", (математику,
фізику і "першу філософію", або метафізику). У послідовників
Арістотеля назва "метафізика" (те, що після фізики) перетворилася на
синонім філософії. Мета практичної –
"знання заради діяльності" (етику, економіку і політику,) поетичної — "знання заради творчості",
(поетику, риторику, мистецтво.)
у середині
XVII ст. Р. Декарт стверджував: "Уся
філософія подібна до дерева, коріння якого — метафізика, стовбур — фізика, а
гілля, що виходять з цього стовбура, — всі інші науки, які складаються з трьох
головних: медицини, механіки й етики". Поступово від філософії відгалужувалися і
набували відносної самостійності такі науки, як астрономія, математика, фізика,
біологія. Вже у стоїків (IV ст. до
н. е.) філософія починалася з логіки, а етика вважалась головним ученням щодо
осмислення долі людей. І. Кант
розумів філософію як вчення про єдність істини, добра і краси, а Г. Гегель — як систему діалектичної
логіки, філософії природи і філософії духу, (комплекс філософських вчень про
державу і право, всесвітню історію, мистецтво, релігію і саму філософію). Л. Фейербах вважав предметом філософії вчення про людину, а К. Маркс і Ф. Енгельс доводили, що
предметом філософії є закони розвитку
природи, суспільства і свідомості людей.
Наповнення
предмета філософії новим змістом триває і нині, тому що філософська думка — це вчення про вічне.
філософія —
це теоретичне світорозуміння, вчення
про загальні принципи буття і пізнання.
4. Структура філософського знання
1.Метафізика
та онтологія
Метафізика - виявл. та дослідження загал.закономірностей та
принципів існування, загальні структури сущого. Перша
історична філософія. ОНТОЛОГІЯ
—про буття. це вчення про все, що є. вивчає загальні форми буття. форми
виражаються у основних онтологічних
категоріях: буття й небуття, матеріальне і ідеальне, простір та час. У
складі онтології виділяють свої підрозділи, вивчаючи закономірності існування
певних сфер буття: природи, людини, суспільства. (філософія природи чи
натурфілософія — закономірності існування природи. Натурфілософія прагне
узагальнити наявні знання про фізичний світ, створити картину світу., філософська антропологія- про бутя люд,
вивчає проблеми походження людини, сенсу існування, взаємовідносин людини із
суспільством, соціальна філософія –
філ аналіз сусп-ва, закони існування суспільства)
2.ГНОСЕОЛОГІЯ(теорія пізнання)
—виявл.можливість пізнання, виявл і дослідж.пізнавальні здатності людини, зясовує
природу істини та її критерії виявл.мети пізнання.. вивчає суть і зміст процесу
пізнання, розглядає проблеми кордонів, джерел, форм та способів пізнання
існуючого світу.
3.Логіка — наука про закони мислення. Логіка вивчає
закони, форми, способи мислення, розглядає проблеми, пов'язані з інтелектом,
зокрема і штучним.
4.Етика — досліджує природу, суть і зміст
моральності, вивчає цінності людського життя. виникла як практичне направлення
у античної філософії, як вчення норми людської поведінки. Засновн- Сократ. проблемою
етики є запитання про походження моральних норм: створює їх суспільство, або
вони існують об'єктивно, незалежно від людини.
5.Естетика —про закони прекрасного. вивчає сутність,
форми, типи прекрасного у природі, мистецтві, людського життя. проблемою
естетики є запитання про походження критеріїв прекрасного: може бути
«об'єктивно прекрасне», чи розуміння прекрасного завжди суб'єктивно як
породження людської свідомості.
6.Історія філософії розвиток у філософській
думці від зародження донині. періодизація, поділ на періоди, етапи, і напряму,
і школи. 7.Філ Техніки – вплив техн на буття люд
8.Герменевтика - вивч.за гал.
принципи розуміння феноменів культури. Назва поход.від бога Гермеса
9.Аналітична філ.-філосоофія
мови
5.Методи філософії
6. Функції
філософії
7.Культурно-історчні передумови виникнення
філософії
8.
Філософські вчення Стародавньої Індії
9. Філософія Стародавнього Китаю
10. Вчення про первоначало в Мілетській
філософії – намагались пояснити закони природи
11.
Філософія Геракліта
12. Вчення
про буття та пізнання в філософії елеатів
13. Вчення Піфагорійців про числа та душу
14. Атомістична філософія Демокріта
15. Софісти
16. Етичний раціоналізм Сократа.
17. Філософія Платона
18. Філософія Арістотеля 19. Стоїцизм 20. Філософсько-етичне вчення епікуреїзму. 21. Античний скептицизм. 22. НЕОПЛАТОНІЗМ 23. Філософія Середньовіччя, її особливості 24. Співвідношення віри і розуму, релігії і
філософії у філософії Середньовіччя 25. СХОЛАСТИКА: РЕАЛІЗМ, НОМІНАЛІЗМ,
КОНЦЕПТУАЛІЗМ У СХОЛАСТИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ
26. Філософія Київської Русі
27. Гуманізм і антропоцентризм
філософії Відродження 28. Натурфілософія Відродження. 29. Проблема науки. Філософія
Нового часу Емпіризм
і раціоналізм 30.Новий Час. Теорія суспільного довору 31. Філософія Г.С. Сковороди. 32. Іммануїл Кант 33. Філософія Фіхте. 34. Філософія Шеллінга 35. Система і метод філософії Гегеля. 36. Філософія серця П.Юркевич 37. Філософія позитивізму 38. Філософські погляди В.І.Вернадського 39. Філософія життя -
40. Соціально-філософські погляди Д.Донцова,
Липинського
Ці та інші питання в документі, який можна тут завантажити.
|