ЯК ПОЧАТИ ВЧИТИСЯ? ЯК ПОБОРОТИ ЛІНЬ? КАК НАЧАТЬ УЧИТЬСЯ? КАК ПОБОРОТЬ ЛЕНЬ? ИНТЕРНЕТ-МЕМ Як правильно боротися з лінощами?
Як часто буває – як тільки ми сідаємо і
намагаємося щось робити, на нас нападає непояснена апатія, нашу волю ніби паралізує. Виникає відчуття, що немає ніяких сил – ні моральних, ні
фізичних. І ось тут в голові у людини і виникає думка – я лінивий, це
мене лінь здолала. Зробивши такий висновок, людина спочатку намагається з
лінню боротися. Вона збирає в купу залишки волі і змушує себе вчитися
або працювати. Допомагає ненадовго, через якийсь час лінь повертається і
стає ще сильнішою. Зробивши кілька аналогічних спроб людина вішає на
себе ярлик – «я ледачий і нічого з цим поробити не можна».
Мене часто запитують – «як змусити себе вчитися?», «як змусити себе працювати?», «як боротися з лінощами?», і навіть ні більше, ні менше – «як вбити в собі лінь?».
На що я зазвичай відповідаю – ніякої ліні в природі не існує, а є
лише нездатність людини грамотно використовувати ту енергію, якою
наділила її природа. І в цьому сенсі нібито ледача людина подібна
бідняку, що володіє ділянкою із золотим родовищем, але не знає як
скористатися належним йому багатством. У кожного є ресурси, що дають змогу
повноцінно вчитися і працювати. А питання в тому, чи має сама людина
доступ до цих ресурсів?
Так що ж в реальності ховається під так званою лінню?
Якщо ви не можете зробити те, що хочете, це означає, що психічна
енергія, яку ви могли б використовувати для роботи або навчання,
блокована. Це блокування може мати багато різних причин. Які саме
причини можуть блокувати вашу енергію легше зрозуміти, розглянувши
конкретні приклади. Ось два останніх випадки з консультаційної практики.
До мене звернулися два студенти із, здавалося б, однією і
тією ж проблемою. І той, і інший не могли зосередитися на навчанні - як
тільки вони брали підручник в руки або намагалися виконати домашнє
завдання, на них нападала апатія, і вони нічого не могли з собою вдіяти.
Як тільки вони не намагалися змусити себе вчитися, нічого не
допомагало. Звернулися до мене в той момент, коли обоє вже були на межі
відчаю. Коли ми почали розбиратися, що ж насправді з ними
відбувається, виявилося – причини ліні в цих випадках різні. У першому
випадку студент ходив на всі лекції і на всі семінари, але ні на
лекціях, ні на семінарах, не розумів жодного слова з того, що говорили
викладачі. Коли я запитав його – навіщо ж ти даремно витрачаєш свій час і
сили на лекції, адже ти можеш витратити цей час на самостійну роботу і
нормально підготуватися до семінарів, він втупився на мене з подивом –
«Хіба можна пропускати лекції?! Адже лекції пропускають тільки "роздовбаї", а я зовсім не хочу бути "роздовбаєм". Я хочу серйозно
вчитися і стати хорошим фахівцем у своїй галузі».
Людина переконана – якщо вона пропустить хоч одну
лекцію, то автоматично стане "роздовбаєм", з'їде в успішності, і
його врешті-решт виженуть з інституту. Довелося пояснювати, що різні
люди мають різну швидкість сприйняття інформації – хтось сприймає
швидше, хтось повільніше, хтось добре сприймає інформацію на слух, а хтось – практично не розуміє. І якщо людина не встигає за
ходом думки лектора, це зовсім не означає, що вона дурна, це просто
значить, що лекційна форма подачі інформації для неї не придатна, і їй
потрібно шукати такий спосіб навчання, який був би для неї оптимальний. І якщо лекції ніяк не допомагають їй добре вчитися, то не
треба себе силувати, а треба просто знайти оптимальний спосіб
навчання. Звідси випливла і рекомендація – не ходити на лекції з
предметів, де лекції всього лише дублюють підручник, а витратити цей час
для підготовки до семінарських занять. В даному
випадку грамотного розподілу власних сил (енергії) заважало підсвідоме
переконання – «Щоб добре вчитися, потрібно ходити на лекції». Саме такі
жорсткі переконання, які забиті у свідомість людини на несвідомому
рівні, не дають її поглянути на ситуацію по-новому. Щоб зняти
психологічний блок, потрібно було показати людині, що це переконання ні
на чому не грунтується. У другому випадку ситуація була принципово
іншою. Студент взагалі кинув ходити і на лекції, і на семінари,
намагався робити щось самостійно, але як тільки брав підручник в руки,
очі застеляла каламутна пелена. На моє запитання – чому ж він не ходить
на семінари, він відповів – на перший семінар ще сходив, а от на другий
не пішов, тому що не до кінця зробив домашнє завдання, яке йому поставив
викладач на першому семінарі. А він вважає для себе неприйнятним ходити
на семінари, якщо він не підготувався до питань викладача на 100
відсотків. Коли я запитав нього – «А що ж буде якщо він все-таки прийде
на заняття не до кінця підготовленим?» Він відповів, що відчує сильне
почуття сорому і перед викладачем і перед однокурсниками.
Але ж семінари потрібні не тільки і навіть не стільки для контролю
за навчанням студентів, скільки а) для отримання нової інформації та б)
для особистого контакту з викладачем. А почуття сорому він відчуває
зовсім не перед реальним викладачем, якому за великим рахунком «до
лампочки», зробив він домашнє завдання або не зробив, а перед своїм
внутрішнім цензором, який сидить у нього в голові і жорстко контролює
кожен його крок. Звідси випливала і рекомендація – ходити на всі лекції і, тим більше, семінари, незалежно від того, зробив він домашнє
завдання чи ні. Тому що пропуск одного семінару тягне за собою ланцюжок –
чим менше ходиш – тим менше знаєш – чим менше знаєш – тим складніше
підготуватися до наступного семінару – чим гірше підготувався до
семінару – тим більше почуття сорому – чим більше почуття сорому, тим
складніше змусити себе прийти на семінар – і так до нескінченності.
Точніше до тих пір, поки не виженуть з інституту. У
другому випадку «шкідливим» переконанням було таке – «Не
можна приходити на семінар непідготовленим на 100 відсотків». Це
переконання кожного разу, як тільки людина намагалася підготуватися до
семінару, викликало у неї сильне почуття сорому. А почуття сорому має
одну неприємну властивість – якщо його сила перевищує певний рівень,
воно блокує будь-яку активність, у людини опускаються руки і вона
відчуває відчуває себе повністю спустошеною. Причини так
званої ліні в обох випадках різні. І таких причин можуть бути десятки,
якщо не сотні. Тому в справі "боротьби з лінню” марні поради на всі
випадки життя типу – "збери волю в кулак”, "примусь себе вчитися”. Кожна
людина має потребу в тих рекомендаціях, які допоможуть саме їй.
Джерело: http://blog.imhonet.ru/author/rayflaicher/post/6223107/
|